Sůl není nad zlato? Aneb jak JAPŮ usnadňuje snížit příjem soli v jídelníčku



SOLTE MÉNĚ - S JAPŮ JE TO HRAČKA!

Vaše oblíbené svačinky vás nejenom zdravě zasytí, ale myslí také na tak zdánlivě běžnou přísadu jako je sůl. Příjem soli si tolik nehlídáme jako tučné a sladké. Nenajdete však jediné výživové doporučení, kde by se o množství soli nemluvilo. V koktejlu výrobků, které jíme, snadno ztrácíme přehled o jejím množství. V JAPŮ jsme ani na vliv soli na zdraví nezapomněli.

KOLIK BYCHOM MĚLI SOLIT A JAK JE TO VE SKUTEČNOSTI?

Doporučené maximální denní množství soli Světovou zdravotnickou organizací je 5 gramů. Pro představu je to čajová lžička soli. Ve skutečnosti solíme v průměru 3krát více než je toto doporučení. Průměrně sníme 15 gramů soli denně. Jak je to možné? 80% soli přijmeme z balených průmyslově vyráběných výrobků. U nich je lehké ztratit přehled. Výrobci se množstvím soli právě nechlubí a složení psané lupovým písmem je klasika. Z výrobků nejvíce vyčnívá pečivo, které tvoří 30% denního příjmu soli. Právě pečivo nejčastěji jíme na snídani a svačiny. Většina pečiva má na kus 0,5-1 gram soli. Dáme si na svačinu kus pečiva se šunkou nebo sýrem a osolíme si jídelníček 1,5 gramem soli. Klasickou plněnou bagetou jsme na polovině doporučeného maxima soli na den.

PROČ JE VE VÝROBCÍCH TOLIK SOLI?

Většina výrobců se solí jako se zlatem nezachází. Proč to dělají? Sůl zvýrazňuje chuť, konzervuje a produkt zlevňuje. Suroviny nemusí být čerstvé, vydrží roky a kilogram soli stojí kolem 6 korun. Podívejte se schválně na něco baleného, co máte ve spíži. Kolik soli je v konzervách a polotovarech? I sladké pečivo se tzv. podsoluje, aby se zvýraznila sladká chuť, vám to více chutnalo a přišli jste znovu J. Kolik soli výrobek skutečně obsahuje, se výrobci často snaží všemožně zakamuflovat. Co je jisté a vědecky podložené, jsou důsledky, které přemíra soli způsobuje. Své vědí lidé s infarkty a mrtvicemi.

CHUŤ LADÍME KOŘENÍM

Jsme si vlivu soli na zdraví v JAPŮ vědomi, sůl cíleně omezujeme a chuť ladíme kořením. Společnost American Heart Association měla stejný nápad. Jejich vědci se snažili zjistit, zda by se sůl v jídelníčku nedala něčím nahradit a vydali se také cestou koření. Povedlo se jim kořením snížit u testovaných osob množství soli na polovinu. Krásně to tedy funguje.

JAKÝM KOŘENÍM SE DÁ SŮL NAHRADIT?

U FAZOLKY se vydáme do Thajska s kurkumou a špetkou chilli. Rozmarýn je klasika v italských jídlech a nemůže chybět ani u našich OLIV. Originální chuť ŠPENÁTU dá zas chladivá máta. U sladkého je to skořice, vanilka, maté….. prostě v každé krabičce najdete konkrétní koření, které pochoutku skvěle dochutí a není potřeba tolik soli. U sladkých JAPŮ je množství soli 0,2 gramu  na porci a u slaného dle druhu maximálně 1 gram. Navíc při výrobě JAPŮ používáme jedině růžovou himalájskou sůl, která obsahuje 84 přírodních složek a minerálů, důležitých pro zdraví a především není rafinovaná jako klasická stolní sůl. S takovou svačinou nebo večeří se vám povede mít v jídelníčku zdravé množství soli levou zadní :)

JAPŮ - růžová himalájská sůl

Záleží nám na vás, takže o složení přemýšlíme. Solíme opravdu jen lehce a hledáme koření, které svačinu skvěle dochutí. Chceme, abyste žili stejně jako my aktivní život, byli spokojeni a vraceli se pro svoje JAPŮ, protože vám po něm je dobře.

Den jako z pohádky za JAPŮ přeje

Hanka