ROZLUŠTĚTE, CO SKRÝVAJÍ LUŠTĚNINY

Zrna jsou pro nás úžasnou zásobárnou energie. V suchém stavu pro nás vydrží tuto energii střežit roky. I tři lžíce vařených luštěnin v našem obědě nám dodají sílu pro dvouhodinové psaní emailů nebo procházku po Náplavce s přáteli. Ale nejsou to žádné rychlé cukry, které musíme rychle spálit nebo se uloží do tukových zásob. Luštěniny obsahují ze 60% komplexní sacharidy, energie se uvolňuje postupně a naopak jejich konzumace hladinu cukru v krvi snižuje. Pro vegetariány a vegany jsou spolu s obilninami skvělým zdrojem bílkovin a měly by se objevovat v jídelníčku každý den. Důvodem je i množství železa srovnatelné se žloutkem nebo paleta vitamínů skupiny B, které potřebujeme pro vznik serotoninu, hormonu štěstí. Pokud si mungo nebo čočku přes zimu naklíčíte, nepotřebujete stříkané citróny a pomeranče, vitamín C vám sám vyroste v misce na okně. Vláknina, kterou luštěniny také obsahují, přispívá k pravidelnému čištění střev a tím zvyšují naší odolnost vůči nemocem. 

JAPŮ cizrnový salát

ABYCHOM NEBYLI DUCHAPŘÍTOMNÍ

Přestože jsou luštěniny jednou z nejvýživnějších potravin a většina zemí z nich má národní jídlo, my trpíme hrůznou vzpomínkou na zelenou kaši s uzeninou ze školní jídelny. Dejme moderní přípravě luštěnin šanci. Vždyť správnou úpravou se zbavíme i dalšího strašáka, nadýmání. Musíme si pamatovat, že čočku, cizrnu, mungo, fazole ani hrách prostě nemůžeme jíst syrové a je třeba je před vařením namočit do studené vody. Dobrou radou pro vaření luštěnin je výměna vody za novou před vařením. Do vody, v které byly namočeny, se vyloučily nadýmavé látky, které jsou rozpustné ve vodě a vylitím, se jich chytře zbavíme. Tipem našich babiček je také přidat před vařením bylinku saturejku nebo majoránku, které nějakým zázrakem nadýmavky taky neutralizují. Menší konzumaci luštěnin musím doporučit jen lidem s nemocí zvanou dna, u které se musí nemocný vyhnout potravinám s vysokým obsahem purinů, kam patří hlavně hrách a fazole. Velkým překvapením je pro řadu lidí informace, že buráky jsou luštěnina. Jsou to semena rostliny jménem podzemnice olejná a společně se sójou patří mezi luštěniny s vysokým obsahem tuku. Díky tomu si je s oříšky možná pleteme. Pokud jste milovníky arašídů, volte kvalitní značky, u kterých testy vyloučily výskyt plísní a tím nebezpečí jedovatých aflatoxinů.

JAPŮ luštěniny nákup

V ZELENÝCH VARIANTÁCH JSOU NAŠIMI MILÁČKY

Nenajdete zelené JAPŮčko, kde bychom vám zdravé luštěniny nedopřáli. Kombinujeme je s obilninami, aby vám dohromady poskládaly všechny potřebné bílkoviny. A výběr máte opravdu pestrý. V CUKETĚ najdete hned dvě luštěniny – v základu jsou fazolky mungo, které svou chutí připomínají zelený hrášek, a v toppingu tempeh, což jsou fermentované sójové boby. Milovníci thajského pálivého kari si ve FAZOLKÁCH společně s kokosovým mlékem pochutnají i na jemné cizrně. PAPRIKA svými barvami i chutí připomíná zase Mexiko a bílou jí na vlajce dávají fazole. Poslední výživnou luštěninou je hrách, jehož žlutý druh doplňuje pohanku v ŠPENÁTU a zelený druh kukuřici a sušená rajčata v OLIVÁCH. Pro nás plátí, když je miluješ, není co řešit.

Pracovní týdny plné chutí a barev za JAPŮ přejí Hanka & Jani