OSLAĎTE SI ŽIVOT! - ZDRAVĚ

Z informací, které si v mediích přečteme, se musíme děsit sladkého. Je to zabiják a způsobuje smrtelné nemoci. Protichůdně ale vidíme v obchodech plné regály sladkostí. Tedy si je kupujeme, jinak by tam nebyly. Bojíme se sladké chuti, ale přesto nás k ní něco přitahuje. Ano, cukr je velké téma a v tomto článku si pojďme vypíchnout jen třešničky na dortu informací. Uvedu vám zdroje a nechám na vás, jestli vás zvědavost strhne a budete chtít vědět víc. Jak je to taky se slazením a jak si užít sladké chutě, aby to našemu tělu víc prospělo, než ubližovalo? A jak to děláme v JAPŮ?

HOŘKÁ PRAVDA O SLADKÉM CUKRU

Cukr je jednou z mála potravin, která aktivuje v mozku tzv. centrum odměn, které se závislostí přímo souvisí. Stejné centrum stimuluje například i alkohol a drogy. Aktivizací tohoto centra se vyloučí látka dopamin, který navozuje příjemné pocity lásky, relaxace a blaženosti. Není nad to se odměnit sladkostí a trochu se od pracovního stresu zrelaxovat. Co se ale stane, když si cukrovinky budeme dávat každý den? Bude to stejně jako s dávkou drogy. Množství budeme muset zvyšovat, abychom dosáhli stejného pocitu. Při snaze cukr omezit budeme mít abstinenční příznaky. Receptory dopaminu časem otupí a ovoce nám bude připadat mdlé a nesladké. Uspokojí nás jen přeslazené průmyslové sladkosti, které na rozdíl od ovoce neobsahují vlákninu, vitamíny a minerály. Několik položek, které udělají velký rozdíl.

CO SE DĚJE V TĚLE, KDYŽ SNÍME POTRAVINU S CUKREM?

Vláknina má zásadní vliv na rychlost vstřebávání cukru z potravy. Opravdu to není náhoda, že všechny potraviny, které rostou v přírodě a které obsahují cukr, obsahují i vlákninu. Podíváme-li se na trávení, je to zjednodušeně proces, kdy rozkládáme větší části na menší, tak dlouho až mají dostatečně malou velikost, aby mohly přejít do krve. Řepný nebo třtinový cukr se tráví již v ústech a rychlost vstřebání do krve se uvádí v minutách.  Je to tedy rychlost a pak množství, čím naše tělo cukr trápí. Balené sladkosti a pečivo obsahuje v porovnání s ovocem mnohem více cukru. Kus ovoce dle druhu a zralosti obsahuje 2-3 čajové lžičky ovocného cukru a 3-4 gramy vlákniny. Sladké tyčinky obsahují okolo 7 lžiček rafinovaného cukru, jeden bonbon 1 lžičku a kobliha 3 lžičky. Na slazené nápoje by mi na vyčíslení lžiček cukru nestačily číslice. Klasické sladkosti a slazené nápoje vlákninu neobsahují. Není tam tedy nic, co by vstřebání cukru zpomalilo. Pokud zrovna po sladké tečce po obědě sedíme za počítačem a hýbeme se minimálně, energii nevyužijeme a přebytek jde do tukových zásob. Zásoby minerálů a vitamínů se nám naopak zmenší, protože cukrovinky je neobsahují a na rozklad potřeba jsou. Jak to vypadá se svačinkou, která obsahuje vlákninu, minerály a vitamíny? Celý proces je podobný akorát jako ve zpomaleném filmu. Vláknina obalí cukr a ten se pomaleji vstřebává. Inzulín se uvolňuje v menších dávkách a i přísun energie je postupně dávkovaný. V delším čase máme větší šanci, že energii více využijeme a méně ji uložíme. Náš den nebude jako na houpačce, kdy jsme stále něco mezi naspeedováním a zíváním.

Z AKČNÍHO MUŽE BĚHEM 2 MĚSÍCŮ PUPKATÝ MOROUS SE ZTUČNĚLÝMI JÁTRY

Víme tedy, co se stane, když cukr sníme a že při pravidelné konzumace rafinovaného cukru si vytvoříme závislost. Poslední odkaz je na vliv na náš život a na naše zdraví. Existuje zajímavý dokument o muži, který nám pomůže zrychleně pochopit účinky konzumace cukru. Během 2 měsíců ukázal, že konzumace průměrného denního množství cukru tedy 40 lžiček (hodnota pro Austrálii, kde dokument vznikl) ve zdravých výrobcích a výrobcích, ve kterých byste cukr nečekali, dokáže člověka dramaticky změnit. Tým lékařů postupně sledoval změnu akčního mladého muže na pupkatého morouse se ztučnělými játry. Změna byla i psychická. Nechuť cokoliv dělat, horší paměť a lehká deprese doprovázela jeho zvyšující se váhu. Muž jedl potravu se stejnou energií, jen vyměnil zdravé tuky za cukry. Film se jmenuje That Sugar Film a je volně ke stažení v anglickém znění. Dva roky zpět byl natočen i český dokument o cukru. Je to pohled těhotné ženy, která ze dne na den musí přestat jíst rafinovaný cukr a zjišťuje, že on je všude. Změna přináší boj se závislostí a nepochopení okolí. Pokud vás to zaujalo, hledejte film Cukr-blog.

Kolik čajových lžiček cukru může být v takovém běžném dezertu?

PO ČEM JSOU TEDY SLADKÁ JAPŮČKA?

Se znalostí jakou máme o cukru, samozřejmě sladíme pouze ovocem. Zdrojem sladké chutě jsou dle druhu JAPŮčka JAHODY, VIŠNĚ, MALINY, MERUŇKY, JABLKA, BANÁNY, ŠVESTKY, KLIKVA, MORUŠE, ROZINKY NEBO DATLE. Pestrost tam je tedy velká a to také v minerálech a vitamínech, které tělu nabízejí. V průměru obsahují ovocná JAPŮčka 8 gramů ovocného cukru, což odpovídá cukru ve 2 lžičkách. Je to množství podobné čistému ovoci. Naše obilné krémy a Chytré kaše obsahují vlákninu z bezlepkových obilnin, ovoce, semínek a ořechů, která uvolňuje sladkou energii pomaleji. JAPŮčka tedy můžete mlsat bez obav, že byste energii nevyužili a museli uložit.

Mějte se rádi a užívejte ovoce, sladké tyčinky ke štěstí nejsou potřeba.

Hanka & Jani